Català
VidaCaixa Blog

Com es pot afrontar el Blue Monday… o qualsevol altre Monday

Com es pot afrontar el Blue Monday… o qualsevol altre Monday

El dilluns 21 de gener és, ​a priori​, el fatídic “Blue Monday”. El tercer dilluns de gener, segons l’investigador de la Universitat de Cardiff, Cliff Arnall, és el dia més depriment del calendari. Aquest psicòleg diu que ha inventat un mètode matemàtic per calcular el dia més trist de l’any tenint en compte dues variables, la pujada de gener i el clima. Malgrat que la major part de la comunitat científica rebutja el mètode per valorar un dia de l’any com el més trist, el cert és que la data ha transcendit a nivell mundial.

Igual que Halloween, el Black Friday o el dia dels enamorats, a Espanya ho acabem important tot. I sincerament, tenint en compte una de les variables del càlcul matemàtic, no pot ser el mateix el Blue Monday d’un país del nord que el Blue Monday que puguem viure a Espanya un dia d’hivern però amb solet.

No volent contradir el meu col·lega britànic, però sí volent aportar un granet d’optimisme en aquest dia, des de la psicologia positiva és senzill anul·lar les suposades emocions negatives que pugui imposar un dia. Així doncs, si seguim aquests consells, segur que ens serà més fàcil gaudir del Blue Monday o qualsevol altre Monday, dimarts, dimecres o dia de la setmana que triem.

1. La xocolata no engreixa, t’engreixes tu, que en menges

El Blue Monday no et fa posar trist. És possible que et preocupin els deutes, que a hores d’ara, ja ben entrat el mes de gener, no hagis iniciat els objectius que et vas marcar el dia u i et sentis frustrat, o que la pluja i el fred no et provin tant com un dia assolellat. Però no és el dia, és la interpretació que cadascú fa de les seves circumstàncies.

2. Accepta el que no pots controlar

Pots canviar la climatologia del dilluns 21 de gener? No. Pots canviar en aquests moments la teva pujada de gener? El més normal és que no sigui així. Llavors, què fas escoltant, llegint, raonant sobre el Blue Monday? Perdre el temps. Quan posem atenció i energia en una activitat que no podem controlar i la resolució de la qual no depèn de nosaltres, perdem l’oportunitat d’utilitzar aquesta energia en altres activitats que sí que podem atendre. Saps quantes coses pots triar avui? Saps en quants detalls et pots perdre avui que et facin sentir bé? A mi se me n’acudeixen un munt. Els veurem en el consell número sis.

3. La ment troba el que va buscant

Només cal que ens bombardegin amb la idea que el Blue Monday és un dia depriment perquè tu, abans de llevar-te, ja reneguis per un dilluns del qual ni tan sols saps quines sorpreses et pot oferir. No et predisposis a viure un mal dia, i molt menys per la imposició d’un càlcul matemàtic. Les persones som molt més que un càlcul. I si avui lluu el sol, i si tu no tens deutes que t’amoïnin? I si malgrat la pluja i el fet d’estar endeutat decideixes que ets lliure d’escollir si passaràs aquest dia deprimit o tindràs una actitud més positiva? Ets més lliure, emocionalment parlant, del que t’imagines.

4. Quines són les teves amenaces?

Emocions com la tristesa i l’ansietat sorgeixen quan les persones ens sentim davant d’una amenaça, com per exemple haver d’afrontar el pagament de les compres efectuades amb targetes de crèdit. Però aquesta amenaça també la tenies ahir, que era diumenge, o la tindràs demà, que serà dimarts. En lloc de deprimir-nos, podem mirar de buscar solucions. I se’n poden trobar si analitzes les suposades amenaces des d’una perspectiva positiva i optimista, no pas des de la queixa i la pena perquè avui és el Blue Monday.

5. On és allò que suma?

Si una persona dirigeix el seu focus d’atenció a tot el que resta (hivern, fred, inici de la rutina, tornar a la feina, dormir menys, més responsabilitats) i no té en compte tot el que suma (ser afortunat pel fet de treballar, tenir capacitat econòmica per respondre a la despesa de la targeta, tenir calefacció per vèncer el fred, retrobar-te amb companys de treball amb qui compartir els moments viscuts durant les vacances), el més normal és que se senti trist, però tant el dilluns com el dissabte. El nostre focus d’atenció és determinant en el procés de sentir. Tots tenim al nostre voltant pedres i flors. Uns més i altres menys. Però si dirigim l’atenció més a les pedres, si en parlem més, si rumiem, si entrem en un cercle viciós i, de resultes d’això, alhora desatenem les flors, difícilment la nostra ment entendrà que estem gaudint de la vida. Interpretarà que hi ha molta negativitat, hostilitat i malestar en la nostra vida i molt poca il·lusió, diversió o gaudi.

6. Avui pot ser un dia meravellós si…

Si decideixes triar, practicar i comprometre’t amb activitats que et produeixen plaer. Un cafè amb un amic, practicar el teu esport, comprar flors fresques, cuinar-te un plat especial que t’agradi i que assaboreixis, veure un capítol de la teva sèrie preferida, trucar a un amic amb qui fa temps que no parles, seguir els teus ​influencers motivadors a les xarxes socials, llegir, parlar amb un desconegut, meditar, practicar ioga, observar, caminar a poc a poc, buscar algun material audiovisual que et faci riure, fer alguna manualitat, gaudir de la teva feina, escoltar música, editar fotos al mòbil, fer endreça a casa, prendre una dutxa meravellosa i relaxant… I em deixo al pap un munt de propostes.

Si donem més valor al que ens falta que a allò que tenim, per força ens sentirem malament. El valor, el que apreciem, allò de què parlem i compartim amb els altres, és una elecció. Tu decideixes si sumes o restes.

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l’experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n’utilitzem. Més informació aquí.