Català
VidaCaixa Blog

Estratègies per combatre el Sunday Blues

Estratègies per combatre el Sunday Blues

Per fi és divendres! Et sona aquesta frase? Segurament la deus haver sentit moltes vegades i, fins i tot, és possible que tu mateix/a l’hagis verbalitzat en diverses ocasions. T’esperen encara 48 hores en què podràs sortir de la rutina de la setmana.

Però arriba el diumenge… mires el rellotge i ja són les sis de la tarda. Un sentiment de nostàlgia envaeix el teu estómac i no pots deixar de pensar en l’alarma que sonarà el dilluns. Aquest malestar moltes vegades ens paralitza i ens impedeix poder gaudir al cent per cent del que queda del dia. Els experts nord-americans anomenen aquest efecte Sunday Blues.

Llegeix també: Somriu al Blue Monday. No, no és el dia més depriment de l’any

“El Sunday Blues és el que popularment es coneix com la depressió del diumenge i els qui la pateixen saben que va més enllà d’una tarda d’avorriment. El símptoma més característic és una profunda tristesa, que s’accentua a mesura que avança la tarda de l’últim dia de la setmana”, explica la psicòloga Patricia Córdoba.

Aquest sentiment no és casuístic ni tampoc aïllat; es tracta d’un fenomen real que afecta més persones del que sembla. Segons les dades d’una recent enquesta internacional realitzada per Monster.com, el 78% dels enquestats havien patit aquesta experiència. En la mateixa línia, un estudi efectuat per experts alemanys i suecs va concloure que el diumenge és el dia més trist de la setmana, mentre que el divendres es postula com el més feliç.

Això no obstant, segons Patricia Córdoba, el Sunday Blues no afecta tothom de la mateixa manera. “Aquest sentiment és més probable que t’envaeixi si tens entre trenta i seixanta anys, si et trobes en una etapa de la teva vida de sobrecàrrega laboral o de feines (estudis, fortes demandes) i si, a més, el teu temps de lleure i descans brilla per la seva absència”, detalla la psicòloga. Així doncs, es tracta d’un fenomen que està molt lligat a la nostra etapa laboral.

Són molts els anys en què hem d’estar dedicats a la feina; per tant, no és millor gaudir-ne abans d’arribar a la jubilació?

Una de les principals causes de l’efecte Sunday Blues és que solem reservar els caps de setmana per dur a terme activitats divertides, mentre que de dilluns a divendres el nostre temps està orientat a treballar. Per combatre aquest fet, els experts aconsellen gaudir durant els dies laborables de moments d’oci, com ara anar al cinema, fer esport, quedar amb els amics, etc. D’aquesta manera, quan arribi el diumenge a la tarda, estarem més motivats per iniciar la setmana.

Al marge d’aquest consell, Córdoba comparteix les següents claus per combatre els sentiments més usuals causats pel Sunday Blues:

  • Mal humor i irritabilitat: Canvia la interpretació del que és per a tu el diumenge. Busca-li un sentit propi i una funció, de manera que deixi de ser d’una vegada el germà lleig de la resta de dies de la setmana. Quines activitats vols assignar a aquest dia? Què t’agradaria fer des de fa temps que sempre acabes posposant? Si poguessis triar, com dissenyaries el teu diumenge perfecte?
  • Cansament físic i mental que et porta a desitjar estar passiu i apàtic: Realitzar activitats que et facin ancorar-te en el teu present. Utilitza els teus sentits de manera més activa per estar a l’aquí i a l’ara. No vegis, observa; no sentis, escolta; no mengis, degusta, etc. Surt al carrer i explora.
  • Preocupació excessiva pel que ha d’arribar i ansietat: Pren el compromís amb tu mateix de reservar un temps de la tarda de divendres per fer una planificació de la següent setmana, de manera que el diumenge quedi absolutament lliure de l’angoixant anticipació.
  • Sentiments de malenconia: Accepta el missatge que et porta aquest dia, “el final d’un cicle”. Aprofita per fer balanç de la setmana en positiu, fes un cop d’ull als teus èxits, a les experiències positives que t’han brindat, i deixa que la vida segueixi fluint.

En definitiva, el Sunday Blues és un núvol negre diumenger que s’instal·la gairebé sense adonar-nos-en, però que amb accions senzilles i canvis d’actitud podem aconseguir que es converteixi en un dia 10. “El que realment ajuda és canviar la interpretació del que és per a tu el diumenge”, apunta la psicòloga.

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n'utilitzem. Més informació aquí.