Català
VidaCaixa Blog

El son, el teu millor aliat

El son, el teu millor aliat

Per Patricia Ramírez

De totes les fonts de què es nodreix la nostra vitalitat, si n’hi ha una que és important, aquesta és la del son. El son entès com un descans reparador. A la pregunta: «Et lleves al matí amb la sensació d’haver descansat bé i d’estar despert i vital?», què contestaries? La majoria de les persones acostumen a patir de falta d’hores de son o de no tenir un descans reparador.

Deixant de banda el fet de tenir un nadó o estar malalt, els principals motius pels quals no dormim bé tenen a veure amb mals hàbits, com robar hores al son i anar a dormir tard, no disposar d’una rutina i disciplina a la nit o no tenir una bona higiene del son.

Durant la fase del son, el nostre cos i la nostra ment entren al taller. Mentre dormim té lloc la xapa i pintura. Es repara el dany cel·lular sofert durant el dia, el cervell endreça, emmagatzema i refusa carpetes i informació que no necessita, els nostres neurotransmissors i hormones es reequilibren… La falta de son altera l’assimilació de la glucosa. I quan aquesta cau en picat, perdem la capacitat d’autocontrolar-nos. Dormir bé ens ajuda a tenir vitalitat, atenció i concentració. Però estem de sort, perquè amb una sola nit de son reparador, les funcions cognitives cansades tornen a funcionar amb efectivitat.

Si vols gaudir d’un bon descans, et deixo aquí alguns consells que t’ajudaran a agafar el son:

No robis hores al son

No ets en Superman ni la Superwoman, em sap greu recordar-t’ho a aquestes alçades de la pel·lícula. Ja ens agradaria poder robar hores al son i dedicar-les a estudiar una altra carrera, fer un màster interessant, aprendre un nou idioma o aprendre a cuinar sushi. Però no. El descans i el son reparador són fonts de vitalitat, felicitat i salut.

Són molt, però que molt excepcionals, les persones capaces d’estar perfectament, a nivell mental i físic, dormint menys de sis hores. El més normal són set o vuit. Fins i tot hi ha adults que en necessiten més. Ocasionalment tots hem tingut una punta de feina o un nadó que ens ha fet modificar el nostre patró de son. Però s’entén que aquestes circumstàncies són puntuals. Una punta de feina no s’allarga onze mesos l’any.

Dormir prou a vegades suposa fer renúncies. Les famílies espanyoles, en general, se’n van a dormir molt més tard que la mitjana europea. I gairebé, gairebé, ens llevem a la mateixa hora. Però en la nostra cultura, això d’anar a dormir a les deu ens sembla estranyíssim. De fet, a moltes llars espanyoles, els nens que es troben en l’etapa de primària se’n van a dormir més tard de les deu, cosa que és un despropòsit.

Pren nota de tot el que et preocupa i tot el que tens pendent

Un dels principals estressors per a la gent a qui li costa agafar el son és el de rumiar a la nit. Es fiquen al llit i, com qui no vol la cosa, es comencen a disparar un munt de pensaments, idees i preocupacions. Això no és evitable, però sí que ho és donar-hi voltes i posar-se a reflexionar sobre tot plegat.

Per tal que la teva ment es quedi tranquil·la i sàpiga que no t’oblidaràs de res, t’animo a tenir a la tauleta de nit un bolígraf i una llibreta on poder anotar les teves carpetes pendents. Així el teu cervell es podrà permetre el luxe de relaxar-se. Sap que tot està anotat i que demà no tindràs problemes per recordar-ho i ocupar-te’n. A la ment li agrada que no et perdis cap detall, que no t’oblidis de res. Dona un descans al teu processador.

Practica alguna tècnica de relaxació muscular

Et deixo aquest enllaç https://www.ivoox.com/32267405, on trobaràs un mètode de relaxació. És una tècnica que dura 21 minuts. Només cal que segueixis la meva veu i et deixis portar. T’asseguro que en menys d’una setmana no seràs capaç d’acabar aquesta relaxació muscular, perquè abans d’arribar a les cames et quedaràs adormit.

La relaxació muscular ajuda a agafar el son i a fer que el descans sigui reparador. A més, si estàs tens o ansiós, també serà una bona tècnica per reduir els teus nivells d’ansietat. Després de 14 dies practicant la relaxació muscular diàriament, notaràs un canvi també durant el dia pel que fa al nerviosisme.

Què t’ajuda a agafar el son?

Hi ha persones a qui els ajuda la lectura, a d’altres la tele, meditar, relaxar-se. Aprèn a coneixe’t i a detectar què baixa el teu nivell d’activitat. En canvi, hi ha persones a qui llegir al llit els activa i són capaces d’acabar-se el llibre. O fer esport els excita tant que els provoca insomni. L’ideal és que aprenguis què et produeix somnolència, què t’ajuda a desconnectar-te i que agafis una rutina amb això. I per cert, allò de comptar ovelles és contraproduent. Busquem que la ment descansi, no pas que li agafi per fer càlcul matemàtic.

Tingues una rutina a les nits, domestica la teva ment

Les rutines ens donen seguretat. Estan formades per una concatenació d’hàbits. I els hàbits ens faciliten la vida perquè ens ajuden a no pensar. De manera que quan inicies el primer hàbit, per exemple dutxar-te a la nit, la teva ment ja sap què ve a continuació: sopar, llegir, meditar, rentar-te les dents i dormir. I així cada nit. És com domesticar el cervell. En el moment en què comença el primer pas, el teu cervell ja sap que al cap de dues horetes li tocarà dormir. I així es prepara per fer-ho.

I tingues cura de la teva consciència. No hi ha res que doni pitjor qualitat de son que una mala consciència. Ser bona persona, coherent i amb valors també facilita el son.

 

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n'utilitzem. Més informació aquí.