Català
VidaCaixa Blog

Prepara’t mentalment per no haver de perdre 5 quilos després de Nadal

Prepara’t mentalment per no haver de perdre 5 quilos després de Nadal

Per Patricia Ramírez

Al Nadal el segueixen els propòsits del dia 1, la pujada de gener després del desembors econòmic i la pèrdua de pes. I és que totes les exquisides viandes amb què ens delecten en aquestes festes, engreixen! El problema no són només els dolços i àpats abundants, sinó l’opulència amb què es viu en aquestes dates. Sembla que no hi hagi un demà i que calgui menjar-s’ho i beure-s’ho tot avui.

Fes la teva simulació: Vols saber quant cobraràs quan et jubilis?

Moltes persones viuen tot l’any per a aquests dies i aquests moments. Tot l’any amb presses, dinant fora de casa, fent dietes horribles que no són capaces de seguir, i els dies de festes simbolitzen l’“ara tot s’hi val”. Passen d’estar encotillats a treure’s la faixa, a creuar els límits de tot el que no s’ha fet durant l’any; en definitiva, a deixar-se anar. Però quan et deixes anar amb el menjar i la beguda, acumules. I un cop arriba gener, apareixen els sentiments de culpa, de baixa autoestima i de descontrol, i la desolació per haver de tornar a rebaixar el pes que mai no aconsegueixes perdre.

Gaudim de les festes, però amb la moderació de les persones que mengen de manera serena.

  1. Quan assisteixis a un sopar de família, d’empresa o d’amics, planifica com vols comportar-te amb el menjar. El fet de tenir clars els teus límits abans d’anar-hi permetrà reduir la probabilitat de menjar el que no et convé. Pensa a no repetir, a dir-li al cambrer que no et posi el pa, a triar plats, dins del moment especial, menys calòrics.
  2. Treballa l’autocontrol. Malgrat que, pel que fa al menjar, per a tu sigui un gran desconegut, en tens. Mira a la teva motxilla de recursos i veuràs com moltes vegades has utilitzat l’autocontrol en la teva vida. Per inspirar-te, pots veure aquest vídeo sobre l’estudi de Marshmallow que es va dur a terme als Estats Units. Si et prohibeixes el que et disposes a menjar, la temptació t’estirarà. Simplement, espera. Dóna-li un temps per veure com es manifesta aquest primer impuls pel menjar abans de saciar-lo.
  3. No és per la dieta, és perquè no et convé. Si decideixes canviar d’estil de vida per començar a alimentar-te millor, l’argument serà més creïble i més fàcil de seguir que el sol fet de voler perdre pes.
  4. Una cosa molt evident: menja a poc a poc. Més que comptar les vegades que mastegues, que és una feina avorridíssima, prova de posar-te el cobert a poc a poc a la boca, deixar el cobert sobre el plat, mastegar assaborint i empassar a poc a poc. Es tracta de gaudir del que menges, no pas d’engolir per veure quant de menjar entra a l’estómac.
  5. Parla i participa. Escolta els altres amb atenció, participa en la conversa, estigues atent al que passa al mòbil i amaga el mòbil a la bossa de mà. Para plenament atenció a l’acte de menjar i tot allò que l’envolta. Si només menges, i a sobre ho fas de pressa, repetiràs esperant els altres. No es tracta d’eternitzar, sinó de gaudir de tot el ritual, no solament dels aliments. Gaudeix del moment, de manera relaxada i serena.
  6. Demana cafè just quan acabis de menjar. Són moltes les persones que substitueixen unes postres abundants per un talladet. Mentre els altres gaudeixen de les postres, beure el cafè farà que t’entretinguis en lloc d’observar com els altres es mengen els seus dolços.
  7. Tria tres aliments que NO consumiràs. Pren-t’ho com un joc, com un repte, no pas com una prohibició. No es pot menjar tot i de tot. Moltes vegades ens posem a picar a la sobretaula i acabes menjant-te aquelles ametlles ensucrades que són més dures que una pedra, el torró que al final no t’acaba de fer el pes, però com que era a la taula, doncs cap al pap. No te’n privis, no és el moment, però tampoc no practiquis el “ja no ve d’aquí”.
  8. Reforça’t després de cada dinar o sopar en què aconsegueixis no excedir-te. Celebra els teus èxits recordant-te que tens força de voluntat. Pensa en l’orgull que un sent quan és capaç de complir allò establert.
  9. Recorda que el menjar no és la via d’escapament, és un plaer del qual es pot gaudir en petites dosis. Oblida el “si total, hi som de pas, aquí”, “si total, són quatre dies”, com si el menjar fos la salvació per al teu malestar i les teves emocions. Aprèn a menjar de manera serena.

Llegeix també: El Nadal i les visites obligades: com es poden gestionar els moments incòmodes?

Bons dinars i sopars a tots!

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n'utilitzem. Més informació aquí.