Català
VidaCaixa Blog

Sis passatemps que et rejoveneixen el cervell

Sis passatemps que et rejoveneixen el cervell

“El cervell és una carretera paradoxal”, assegura el neuropsicòleg José Antonio Portellano. “Com més cotxes passen per una carretera, més se’n desgasta l’asfalt; però amb el cervell passa el contrari: com més s’utilitza, més s’activa”.

Com dèiem al blog fa uns dies, el cervell és un múscul que s’ha de mantenir en forma per fer-se gran de la millor manera possible. Si només ens fixem en el desgast que pateixen els ossos o la pell pel pas del temps, deixem de banda un òrgan essencial. És per això que els experts recomanen fer passatemps com els mots encreuats, els sudokus o les sopes de lletres per mantenir l’activitat mental en perfecte estat.

Els passatemps ens fan passar una bona estona, però no només això, sinó que a més ocupar el temps lliure amb exercicis d’aquest tipus ens ajuda a fer servir estratègies de raonament, atenció i lògica que ens mantenen actius.

Dedicar una mica d’esforç a resoldre passatemps té múltiples avantatges. A continuació us n’expliquem alguns dels que podreu trobar agrupats al manual editat per l’Obra Social “la Caixa”:

  • Sudoku: Aquest famós passatemps nord-americà es va popularitzar internacionalment el 2005 i aporta grans beneficis al cervell, entre els quals destaca la millora en la percepció, en la memòria i en l’estratègia de planificació. A més, quan resolem un sudoku exercitem la memòria de treball, la coordinació i la lògica.
  • Sopa de lletres: Aquest passatemps, creat a la segona meitat del segle XX, consisteix a descobrir un nombre determinat de paraules amagades en un quadre ple de lletres sense sentit aparent. Gràcies a exercicis d’aquest tipus es practiquen habilitats com el llenguatge, l’atenció, la concentració i la memòria semàntica, entre d’altres.
  • Quants n’hi ha?: Aquest exercici presenta una sèrie de figures que inclouen a l’interior múltiples rèpliques de la mateixa forma geomètrica. Preguntant, per exemple, quants triangles podem veure a la imatge, s’entrenen l’atenció, la concentració, la capacitat visoperceptiva, la flexibilitat de pensament i la perseverança, entre d’altres.
  • Mots encreuats i autodefinits: Omplir quadrícules amb lletres per formar paraules gràcies a diferents definicions ens aporta sobretot capacitats lingüístiques com la memòria semàntica. A més, ens fa treballar la flexibilitat mental per associació d’idees entre definició i paraula i per decidir quina opció encaixa amb la longitud proposada.
  • Laberints: Amb aquest exercici que sembla tan simple es treballen diverses habilitats. D’una banda, funcions executives com la capacitat per resoldre problemes o planificar i la flexibilitat cognitiva. L’atenció, la concentració i la coordinació visomotora també s’exerciten.
  • Buscar diferències: Comparar dos dibuixos o dues fotografies que a primera vista semblen iguals i trobar-hi un nombre determinat de diferències ens aporta altes dosis de capacitat d’observació i atenció. A més, ens dóna l’habilitat per analitzar sistemàticament i de forma ordenada les situacions. I, evidentment, ens ajuda a treballar la paciència.

Tenir desgastat l’asfalt del nostre cervell, per citar el doctor Portellano, és sempre positiu. Val la pena apostar per cuidar-nos la ment tant o més del que ens cuidem el cos. Ens permetrà fer-nos grans amb la millor qualitat de vida possible.

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n'utilitzem. Més informació aquí.