Català
VidaCaixa Blog

Vols cinc anys més de vida? Fes tres hores d’exercici a la setmana

Vols cinc anys més de vida? Fes tres hores d’exercici a la setmana

Tres hores d’exercici a la setmana augmenten en cinc anys l’esperança de vida. Aquesta és la conclusió que ha obtingut l’Hospital Universitari d’Oslo en una investigació feta en 5.700 homes d’entre 68 i 77 anys. Publicat a la British Journal of Sports Medicine, aquest estudi equipara l’efecte positiu de fer exercici a la tercera edat amb els beneficis de deixar de fumar.

Segons el catedràtic i director del Departament de Ciències de la Salut de la Universitat Pública de Navarra, Mikel Izquierdo: “La pràctica regular d’exercici físic és un mitjà sa, barat i segur de prevenció i de tractament de moltes de les malalties lligades al sedentarisme. També és una via per prevenir o retardar l’aparició de la incapacitat i per disminuir els costos sanitaris”.

L’estudi del centre hospitalari noruec destaca que l’efecte de fer menys d’una hora d’exercici a la setmana és pràcticament nul. En canvi, la investigació revela que la mortalitat es va reduir en un 40% entre els homes que –durant els onze anys que va durar l’estudi– feien sis sessions de 30 minuts d’exercici a la setmana.

“En els últims 30 anys s’ha demostrat que, a qualsevol edat, les persones adultes que estan en bona condició física o que són físicament actives presenten menys risc a curt i mitjà termini de tenir una malaltia cardiovascular o de morir-se. A més, presenten menys possibilitats de tenir accidents cerebrovasculars, alguns tipus de càncer, obesitat, diabetis tipus 2 i osteoporosi”, assegura Izquierdo. “També la pràctica d’exercici físic s’ha associat amb factors relacionats amb la disminució i el retard en l’aparició de la fragilitat i de la dependència”, afegeix. La seva conclusió és clara: en el context de l’envelliment de la població, la pràctica d’exercici físic és la manera més eficaç de retardar la discapacitat i evitar les caigudes.

És tard per començar a fer esport?

Davant els beneficis de practicar només tres hores d’exercici a la setmana, pot ser que moltes persones que fins ara havien tingut una vida sedentària s’animin a moure’s. Però tothom pot començar a fer esport? “Independentment de l’edat de la persona, sempre s’ha aconsellat des del punt de vista de la salut fer un entrenament de resistència aeròbica moderat (caminar o nedar) com la millor opció per estar sa i com a complement del tractament de malalties cardiovasculars”, explica Izquierdo. Ara bé, “en el cas particular de les persones grans, o en aquelles que tinguin sobrepès o diabetis, cal complementar aquests exercicis amb els de força”.

El catedràtic explica que, a partir dels 20 o 30 anys, la força disminueix de manera important. “Per aquesta raó, en persones més grans de 65 anys, el més idoni és complementar els exercicis de resistència o aeròbics amb exercicis de força i flexibilitat”, apunta Izquierdo, alhora que ens ofereix recomanacions concretes: estirar i encongir els braços amb algun tipus de pes, com per exemple un quilo d’arròs, pujar i baixar esglaons, o asseure’s i aixecar-se d’una cadira. “Els exercicis d’espatlles (endavant i endarrere), coll (d’esquerra a dreta), esquena, malucs i cames engloben l’entrenament de la flexibilitat i convé practicar-los lentament, fins a sentir que el múscul s’estira, però sense que faci mal”.

Per animar la població a exercitar-se, la Unió Europea ha llançat el projecte Vivifrail per a la prevenció en les persones grans de la fragilitat i les caigudes mitjançant la promoció de l’exercici físic. Tots els experts ens omplen de raons per moure’ns una mica més i davant uns beneficis tan evidents… Us hi animeu?

Això també t’agradarà

I tu, tens cap dubte?

Pregunta als nostres experts

Todos los campos son obligatorios

Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant, considerem que acceptes que n'utilitzem. Més informació aquí.