[F32] Canal de denuncias


Canal de denúncies

El sistema intern d’informació integra els diferents canals interns d’informació, entre els quals es troba el Canal de Denúncies com a via principal per informar sobre accions o omissions que puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea o que poden ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu, segons el que disposa la Política corporativa del sistema intern d’informació.

El Canal de Denúncies també és el mitjà adequat per comunicar qualsevol situació d’assetjament laboral i sexual contra persones treballadores. La potencial gravetat d’aquestes conductes i la importància que s’atorga en el Grup a la seva gestió fan que hi hagi a VidaCaixa una comissió especialitzada per tramitar-ho.

Recorda que el compliment normatiu és responsabilitat de tots i cadascun dels membres de l’organització. En aquest sentit i d’acord amb el Codi ètic, tenim el deure d’informar sobre qualsevol fet conegut que pugui constituir un delicte, frau o irregularitat.

Les comunicacions es poden presentar de manera nominativa, és a dir, amb identificació de l’interessat, o de manera anònima. Aquest canal permet presentar comunicacions per escrit a través de:

Les comunicacions també es poden presentar verbalment mitjançant una reunió presencial, a sol·licitud de la persona interessada. En aquests casos cal adreçar la petició a través d’alguna de les vies de comunicació escrites abans esmentades. Aquestes reunions es faran en un entorn que garanteixi la confidencialitat.

Aquest canal disposa d’una sèrie de garanties, entre les quals cal destacar la confidencialitat i reserva de la identitat de la persona informant, les mesures de protecció i la prohibició de represàlies, l’anonimitat i no traçabilitat, així com els drets de les persones afectades.

El marc de gestió de les comunicacions es troba detallat al Procediment de gestió d’informacions. Les comunicacions presentades són objecte d’una anàlisi d’admissibilitat. Queden exclosos de l’abast del sistema intern d’informació les comunicacions que:

  1. Versin sobre fets/conductes no relatives a irregularitats que pugin suposar infraccions relatives al dret de la Unió Europea, que puguin ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu i que contravinguin la normativa interna.
  2. Siguin presentades per col·lectius diferents dels que es preveu o que s’hi refereixin: empleats i empleades, directius i directives, consellers i conselleres, becaris i becàries, treballadors i treballadores d’empreses de treball temporal, mediadors, proveïdors i persones que treballin per a la seva supervisió o sota aquesta, accionistes, exempleats i exempleades i candidats i candidates a un lloc de treball.
  3. Tinguin l’origen en comunicacions prèviament inadmeses per algun canal intern d’informació.
  4. Versin sobre fets públics (informació pública).
  5. Tinguin la base en conflictes interpersonals o que afectin únicament la persona informant i les persones a les quals es refereix la comunicació.
  6. Es fonamentin en mers rumors o no en sospites o indicis concrets o determinats.
  7. Versin específicament sobre el contingut d’un fitxer/document no accessible per a l’entitat i no aportat en la documentació.
  8. Informin sobre fets/conductes que es trobin en seu policial, administrativa inspectora o judicial.

Canal extern d’informació

Sens perjudici de l’anterior i en qualsevol moment, tant l’informant com la persona denunciada es poden adreçar a l’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant (AAI) o davant les autoritats o òrgans autonòmics corresponents.

Documentació relacionada

Si vols accedir al canal de consultes, fes clic aquí.