Vés enrere

[F38][NDP-229] A la mitad de los españoles no le preocupa envejecer

A la meitat dels espanyols no els hi preocupa envellir

BARCELONA, 07 DE octubre DE 2019
A Espanya existeix una actitud positiva cap a l'envelliment: A partir dels 35 ens sentim 10 anys més joves

7 d'octubre de 2019.  A la meitat dels espanyols no els hi preocupa fer-se grans. El 44% afirma no preocupar-se pel pas dels anys. D'ells, el 60% ho assumeix com una cosa natural i considera que envellir és llei de vida. Un 21% troba coses positives al pas del temps: és senyal de vida, d'experiència, de maduresa. El 22% assegura que no l’importa complir anys perquè es troba bé, jove i amb salut.

Les dades es desprenen del baròmetre “Què significa fer-se gran?” elaborat per VidaCaixa i que analitza les percepcions dels espanyols en relació a les persones grans i a l'envelliment, en funció de la generació a la qual pertanyen. L'estudi s'emmarca dins del projecte “Seguir creciendo”,  un treball amb el qual l'asseguradora desmenteix els tòpics vinculats a l'edat i a les diferents generacions donant veu a cadascuna d'elles amb el periodista Iñaki Gabilondo (generació del Baby boom), la psicòloga Patricia Ramírez (generació X) i l'escriptor i booktuber Javier Ruescas (millennial).

Una qüestió d'actitud

A Espanya existeix una actitud positiva cap a l'envelliment. El 88% de les persones creu que cada persona envelleix a la seva manera i el 61% creu que ser una “persona gran” és una actitud i que, per tant, és més una qüestió de caràcter que d'edat. El 82% opina que els anys no impedeixen mantenir les ganes d'aprendre coses noves i, a més, el 81% considera que aporten saviesa.

Els canvis físics sí que ens preocupen. El 65% afirma que li continuarà important el seu físic independentment de l'edat i a la majoria li molestaria que li diguessin “vell” (60%). A més dels signes estètics de l'edat, es considera que complir anys pot influir en la ideologia (61%) i en el caràcter, encara que principalment per a millorar. El 50% opina que el seu caràcter serà igual o millor a mesura que passin els anys i el 39% creu que serà més difícil. 

L'experta en sociologia Belén Barreiro, atribueix aquesta importància que té la imatge a la “societat aparador” en la que vivim: “Participem d'una societat en xarxa, permanentment connectada, en la qual la imatge és molt important. A això han contribuït xarxes socials com Instagram, on les persones fan màrqueting de si mateixes. No és casualitat que les persones que estan en xarxes socials siguin precisament les que més es cuiden, més atenció presten al que mengen o a com vesteixen”. Davant això, la xarxa té un efecte multiplicador: “El fet que estiguem connectats contribueix a preocupar-se per estar bé i això també ens farà viure més i millor”, afegeix. 

Idealment, per a gaudir d'aquesta etapa, desitgem mantenir la salut i ser persones actives. Al 53% dels espanyols li agradaria passar temps amb la seva família i al 51% dedicar-se als seus entreteniments i aficions. El 50% afirma que desitja mantenir-se actiu i el 43% voldria viatjar. Quatre de cada deu s'imagina vivint en parella i amb bona salut.

En aquest sentit, la salut és el principal motiu per als qui sí que es preocupen per envellir. Del 54% d'espanyols que es mostra preocupat per envellir, el 39% atribueix la seva preocupació a la possible deterioració física i mental que pot donar-se en l'edat més adulta i el 36% als problemes de salut. A més, un 27% d'ells reconeix que té una percepció negativa d'aquesta etapa vital que s’associa amb la pèrdua d'il·lusió, incertesa o solitud.

A qui diem “persona gran”?

De mitjana, es considera que una persona és “gran” quan ha superat els 56 anys. S'entra en la “vellesa” als 73 i només a partir dels 81 es creu que una persona pot ser considerada “anciana”. Encara que existeixen lleugeres diferències en funció de si les persones estan a prop o lluny d'aquestes barreres psicològiques, existeix un consens social entorn als conceptes. 

Els millennials (que avui tenen entre 18 i 35 anys) creuen que una persona és gran abans del que creu la generació del Baby boom (que avui té entre 56 i 80 anys). Tot i que  entre ells hi ha més de 30 anys de distància, només hi ha 8 anys de diferència entre la percepció dels uns i els altres.

10 anys més joves per dins

Encara que complim anys, ens sentim joves. L'informe constata les diferències entre l'edat biològica i l'edat percebuda dels espanyols, és a dir, l'edat que senten que tenen realment. A partir dels 35, la meitat sent que té 10 anys menys. A mesura que passa el temps, aquesta tendència és cada vegada més clara i només un 11% dels quals tenen entre 65 i 70 anys sent l'edat que té realment. 

Tal com apunta la Belén Barreiro, l'actitud és clau: “És molt important no perdre les ganes d'aprendre. És a dir, continuar creixent i desenvolupant-nos com a persones al llarg dels anys en lloc d'envellir. En això, les noves tecnologies exerceixen un paper essencial. Les persones més avançades tecnològicament sempre són les més curioses i inquietes”.

Generacions: Percepció vs. Realitat 

Generació del Baby Boom
Les persones que avui tenen entre 56 i 80 anys se senten identificades amb el que s'entén per “persona gran” però asseguren estar lluny de ser vells i encara més de ser ancians. Tenen una actitud positiva i relaxada cap a l'envelliment. És la generació menys preocupada per envellir (48%). El 93% creu que envellir és una qüestió d'actitud de cada persona i no de l'edat. Però l'aspecte físic és molt important per a ells. El 63% dels baby boomers cuida de la seva imatge i és el grup d'edat que més destaca que el seu aspecte li continuarà important al llarg dels anys (71%).

Com els percep la resta de la població? Generació X i millennials consideren que hi ha cinc activitats que defineixen a les persones grans. Transmeten coneixement (77%), practiquen esport per a mantenir-se actius (65%), es dediquen a cuidar de la família (64%) i acostumen participar en accions de voluntariat (54%). A més, el 51% els descriu com a persones influents en el seu entorn. Els qui interactuen amb persones de més de 60 anys en l'entorn laboral, els veuen encara més presents en accions de voluntariat i més actius física i mentalment.

En realitat, el 73% dels baby boomers confirma que dedica part del seu temps a cuidar a la família, el 69% practica esport amb assiduïtat i el 57% constata que transmet coneixement a les generacions posteriors. Però la tecnologia està molt més present en el seu dia a dia del que pensen els altres: el 65% afirma estar en grups de WhatsApp mentre que només el 45% els atribuiria aquesta activitat. 

Generació X

És el grup de persones al qual més els hi molestaria que els hi diguessin “vells” (66%) o “persones grans” (53%). El 63% creu que la seva personalitat i el seu caràcter no canviaran amb el pas dels anys i són el grup que més valora la saviesa que aporten els anys. Un 84% ho fa.

A aquest grup se l'associa un alt nivell d'activitat personal i social. Les altres generacions identifiquen en ells una mitjana de deu activitats. Principalment, se'ls imagina treballant (88%), fent esport (87%) i cuidant de la seva família (84%). Per al 76% estan en el millor moment per al creixement professional. A més, se'ls atribueix un paper social actiu: el 72% considera que transmeten coneixement i el 65% que són influents en el seu entorn. Cuiden del seu aspecte físic (66%) i estan en grups de WhatsApp (75%). També s'identifica a aquesta generació amb rutes amb cotxe o moto (71%) o sortides de cap de setmana (63%).
Ells es mostren d'acord en que es dediquen principalment a vetllar de la família (79%), al treball (76%) i a la pràctica d'esport (73%). També són assidus dels grups de WhatsApp (70%) per a estar connectats amb el seu entorn i el 58% afirma estar preocupat pel seu aspecte físic però no creuen tenir un paper social tan rellevant com el que se'ls atribueix.

Generació Millennial

Són la generació més preocupada per envellir (61%). És el grup en el qual menys persones creuen que es mantindran actives al fer-se grans (41%) i serà el grup que menys temps tindrà per de dedicar-se als seus entreteniments i aficions (45%). 

A ulls dels altres, els millennials són la generació més activa. La resta de generacions identifiquen fins a 11 activitats pròpies d’aquest grup d'edat. El 93% creu que estudien, el 77% que treballen, el 88% diria que fan molt esport i el mateix percentatge opina que practiquen esports de risc. En relació a la tecnologia, el 87% assegura que són actius en xarxes socials i utilitzen aplicacions de missatgeria instantània i el 85% creu que solen fer-se ‘selfies’. Per al 78% realitzen activitats com sortir de ruta amb cotxe o moto o escapades de cap de setmana. El 77% creu que per a ells és important cuidar del seu aspecte físic i el 62% creu que estan en l'edat de créixer professionalment.

No obstant això, ells asseguren fer menys activitats. Estar connectats amb la família i els amics a través de grups de WhatsApp és l'activitat amb la qual més s'identifiquen (76%). En lloc de dedicar-se als estudis, el 61% afirma treballar i només un de cada quatre compagina estudis i treball. Les xarxes socials són importants per a sis de cada deu (57%). Encara que el 75% diu fer esport, només el 10% practica esports de risc. A més, cuidar del seu aspecte físic (62%) i les xarxes socials (57%) són importants per a ells.

Estereotips 

El 71% dels espanyols creu que existeixen prejudicis sobre les persones grans, especialment en relació a la seva mobilitat (46% d'ells) i salut (44% d'ells). El 31% creu que els prejudicis estan vinculats al paper que exerceixen els sèniors en la societat o a creure que són persones que passen el dia a casa (25%). Malgrat tot, creuen que la situació canviarà. El 62% pensa que les persones grans tindran una major influència política i social en el futur, en línia amb el pes poblacional que tindran.

En paraules de la Belén Barreiro: “Cada vegada vivim més anys pel que la convivència entre diverses generacions alhora en l'entorn familiar i en l'entorn laboral serà progressivament més important. Aquesta situació requerirà una major empatia intergeneracional. La bona notícia és que cap generació veu als més grans com una càrrega”.

Els reptes d'una generació

Els principals reptes socials als quals s'enfronten avui dia les persones grans se centren principalment en el seu benestar. El 79% dels espanyols destaca la importància de mantenir una bona salut, el 76% apunta al problema de fer front a la solitud i el 71% creu que ha de mantenir-se actiu. A més, el 63% destaca el fet d'haver d'ajudar a fills i néts alhora i per al 52% és un repte mantenir-se al dia dels avanços tecnològics. Aquest repte és especialment important per a les dones. El 57% d'elles es preocupen per estar al dia de les noves tecnologies mentre que només el 47% dels homes ho fa. 

Qui encara no ha arribat a aquesta etapa, creu que per a ell l'escenari canviarà. El percentatge de persones que opinen que la soledat serà un hàndicap baixa del 76% al 49%. Ajudar fills i néts alhora serà un repte molt menys incipient del que ho és avui (baixa del 63% al 43%) i mantenir-se al dia dels avanços tecnològics serà un problema per al 37% de la població, en lloc del 52% actual.

A nivell econòmic, la quantia de la pensió és la principal preocupació avui i de cara al futur. Al 72% li preocupa que sigui suficient perquè les persones grans puguin viure avui dia. El 63% creu que aquesta qüestió li continuarà preocupant en el futur. El mateix succeeix amb la pèrdua del poder adquisitiu: li preocupa al 70% avui mentre que al 62% també creu que li preocuparà el dia de demà. El que menys preocupa és deixar una herència o patrimoni (23% avui i en el futur). Els homes es mostren menys preocupats que les dones en aquests aspectes. Que la pensió pública sigui suficient per a viure preocupa al 75% de les dones i al 68% dels homes. Així mateix, disposar d'estalvi complementari preocupa al 56% de dones però al 47% dels homes.  

Per edats, els millennials són la generació més sensibilitzada amb els reptes econòmics. Donen més importància que la resta a situacions com mantenir a la família durant més anys (43%) o retardar l'edat de jubilació per a poder estalviar més (37%). Així mateix, quan ells siguin grans creuen que les seves principals preocupacions seran assegurar que l'estalvi sigui suficient per a cobrir la seva esperança de vida (54%), retardar la jubilació per a estalviar més (38%), fer front a l'increment del preu de l'habitatge (36%) i mantenir a la família més anys (33%).

La generació X, en canvi, creu que el repte econòmic més important al qual s'enfronten les persones gran actualment és l’increment econòmic de la vida (73%). La necessitat de continuar treballant durant més anys els preocupa i creuen que és un repte avui (45%) com ho serà per a ells quan siguin grans (40%). A nivell social, són el grup que més destaca la soledat com a repte generacional (79%).

Aquesta clara preocupació pels assumptes econòmics entre les dues generacions que encara no s'han fet grans deriva de la elevada esperança de vida que fa necessària una major planificació econòmica per a mantenir la qualitat de vida durant la jubilació. En paraules de la Belen Barreiro: “Els més joves formen una generació amb molt de sentit del valor de les coses, la qual cosa implica que no són impulsius en la despesa, sinó previsors. La generació X porta una vida activa, plena, a la qual no vol renunciar en fer-se gran: per això necessiten planificar”

Descarrega la nota de premsa

Descarrega la imatge

Descarrega l’informe del Baròmetre VidaCaixa: “¿Què significa fer-se gran?”.

Descarrega el díptic resum

 

L'estudi es basa en la realització d'un total de 1.643 entrevistes representatives de l'univers per sexe, edat, regió, hàbitat i índex socioeconòmic. El marge d'error és de +/- 2,47% i el de la base de 100 +/- 10,00% sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=50%) i per a un interval de confiança del 95,5%.